S.E.O. Kombinasjonen av tre bokstaver som går igjen overalt når man leser seg opp på å opprette sin første nettside. Et begrep som omtales som superviktig og «livsnødvendig» for alle nettsider, uten at det skal være særlig lett for hvermannsen å forstå heeelt hva det faktisk er og hvordan man blir god på det.
Nesten alle artikler og blogginnlegg man kommer over tar utgangspunkt i at man allerede kan alt som er om SEO og nettsider. Men er det virkelig så komplisert?
I denne artikkelen skal vi – uten å overdrive bruken av tekniske begreper kun vi innen IT forstår – se litt på hva SEO faktisk er, og hvorfor det er så pina dø viktig å tenke på dette. For ja, det ER viktig, i hvert fall hvis du vil at din nettside skal ha en reell sjanse for å komme høyt opp i Google-søk og andre søkemotorer.
Hva er SEO?
Først og fremst, la oss få unnagjort hva de tre bokstavene betyr. SEO står for «Search Engine Optimization», eller «søkemotoroptimalisering» på norsk. Dette er et samlebegrep som favner om en rekke grep du som nettsideeier kan gjøre for å komme høyt opp i søkeresultatene til f.eks. Google, Bing, og DuckDuckGo.
Så med andre ord, SEO kan være mange ting. Det er ikke bare én ting som kan eller må gjøres for å komme høyt opp i søkeresultatene. Dette gjør SEO til stor business å spesialisere seg på – det er høy verdi i å ha god SEO på nettsiden, og det er såpass omfattende og tidvis komplisert at de som jobber med det og dét alene, kan ta seg godt betalt for det.
For 20 år siden var ikke dette nødvendigvis tilfelle. Da var det ofte «nok» å gjøre helt enkle grep for å komme høyt opp på Yahoo, AltaVista og nykommeren «Google», som ved å f.eks. bake inn ord man visste at folk sannsynligvis ville bruke som søkeord for å finne det man letet etter.
Eksempelvis ville kanskje Hermansen Bilvask AS fra Drammen skrevet på sin nettside at de «Driver med bilvask i Drammen», og så ville et søk på «bilvask Drammen» være nok for å vise Hermansen øverst på lista.

Selv om det å bruke nøkkelord som er relevante for din bedrift på nettsiden din fremdeles absolutt er en legitim måte å gjøre noe for å bedre SEO på, er det langt i fra nok. Dette kommer i stor grad av en svært viktig faktor; tall. I år 2000 var det i overkant av 17 millioner nettsider totalt i hele verden. I 2018 var tallet 1,6 MILLIARDER.
Ikke bare betyr mange nettsider mer konkurranse for å komme seg høyt på søkelisten, det betyr også at søkemotorene må tenke annerledes i dag enn for 20 år siden for å fremdeles kunne gi relevante resultater til brukeren.
Hvordan får man bedre SEO på nettsiden sin?
Dette er spørsmålet med hundrevis av forskjellige svar, mange av dem svært tekniske av natur. Det er ingen hemmelighet at SEO er en egen kunst, og selv for den mest drevne finnes det ingen fasit eller garanti for å nå høyt på Google.
Nettsidene som utvikles hos Ligosoft er bygget på LsCore, vårt eget rammeverk for nettsider som bl.a. er bygget med SEO i tankene hele veien. Nettsidene våre scorer svært høyt på SEO på Google’s egne verktøy «Lighthouse», som er et automatisk verktøy for å måle en nettsides kvalitet etter forskjellige standarder.
Faktisk kan du selv sjekke Lighthouse-rapporten for denne artikkelen hvis du bruker Google Chrome, ved å høyreklikke i teksten her og velge «Inspiser», og deretter navigerer deg til fanen som heter «Audits» i vinduet som dukker opp, og så klikke på «Generate report».
Den tekniske biten
For oss utviklere av nettsider er søkemotoroptimalisering en helt naturlig del av hverdagen. Hos Ligosoft har vi det alltid i bakhodet; er dette god praksis for SEO?
Hos Ligosoft fokuseres det særlig på disse 6 grepene for bedre SEO:
- HTML5 semantic elementer: Hvordan forteller koden vi skriver hva innholdet på nettsiden handler om?
- Schema.org: I tillegg til det faktiske innholdet på siden bruker vi Schema; et samfunnsbasert samarbeidsprosjekt fra Google, Microsoft og Yahoo, som har som mål å lage en standard for hvordan nettsider kommuniserer med søkemotorer. Våre løsninger bruker JSON-LD formatet, som er formatet Google selv foretrekker, til å gjøre søkeresultatene for våre nettsider «rikere» med mer innhold, f.eks. organisasjonsnummeret på bedriften og nøkkelpersoner.
- Hastighet: Nettsider som laster raskt prioriteres av Google der de ellers står likt på alle andre måter.
- Sikkerhet: Nettsider som gjør aktive grep for å holde et høyt sikkerhetsnivå prioriteres fremfor andre sider som ellers står likt på andre måter.
- Tilgjengelighet: Nettsider som legger til rette for skjermlesere (som brukes av blinde og svaksynte) scorer ofte høyere på søkemotorer.
- Mobiloptimalisering: Er nettsiden like vakker på mobil som den er på vanlig PC-skjerm? Dette er viktigere enn du kanskje tror; nesten 53% av alle nettside-besøk i dag er fra en mobil enhet!
Dette er grepene Ligosoft alltid gjør, og som er en essensiell del av utviklingen av våre nettsider. Men hva kan du som eier av en nettside – både en av våre eller andres – faktisk gjøre selv for å forbedre SEO?
Svaret? Innhold

Skriv godt innhold!
Kanskje det aller viktigste man kan gjøre for å ranke høyere på Google, Bing, DuckDuckGo osv. er å kontinuerlig oppdatere nettsiden med nytt innhold. Innholdet kan være alt fra små nyhetsoppdateringer til full-lengdes blogginnlegg eller artikler.
Dette er viktig av to årsaker: For det første forteller du søkemotorene at det er liv i nettsiden din, og nettsider som kontinuerlig oppdateres vil i enkelte tilfeller prioriteres i søkeresultatene.
For det andre er innhold av høy kvalitet viktig for å skape engasjement på nettsiden din. Tekst med nøkkelord og innhold som dine besøkende drar nytte av gjør at flere vil besøke nettsiden, og til og med kanskje deler den med andre.
Nettsider med høyt engasjement via deling, besøk og diskusjon scorer mye høyere enn nettsider som er relativt «anonyme» og kun fungerer som helt grunnleggende infosider.
Alle nettsider utviklet av Ligosoft er laget med WordPress – verdens desidert mest populære publiseringsplatform – i bunn. Med andre ord er du alltid klar for å kunne publisere innhold på din nettside fra oss.
Oppsummering
For å oppsummere; SEO kan være enkelt, og SEO kan være vanskelig. Til syvende og sist er det mye jobb, men høy verdi, og når nettsiden din er utviklet på riktig måte er brorparten av jobben allerede gjort før du i det hele tatt lanserer den.
For deg som eier en nettside fra Ligosoft er det ‘kun’ den viktigste delen som gjenstår: innholdet. Bruker du noen timer i uken på å skrive 1-2 innlegg som er av høy kvalitet på din nettsides bloggseksjon, er faktisk veldig mye gjort.
Selvsagt er ingenting gitt når mange nettsider på én gang konkurrerer om å nå høyt i søkeresultater, og det finnes mange utrolig dyktige SEO-eksperter der ute. Men har man gjort grepene som nevnt i denne artikkelen, stiller man sterkt i de fleste tilfeller.
Lurer du på mer om SEO, eller ønsker du å bestille en nettside, er det bare å kontakte oss i dag for en uforpliktende og hyggelig prat. 🙂