Trenger min bedrift en nettside?

Fremhevet bilde

Trenger min bedrift en nettside?

Et vanlig spørsmål mange nye bedrifteiere spør seg i oppstarten er: «må man ha nettside?». Mange tenker at nettverk og oppsøkende salg er nok, og nettside blir en utgift man heller «vil ta senere». Men er det lurt å vente med nettside? Og trenger bedriften din nettside i det hele tatt?

I denne artikkelen skal vi se litt på mytene rundt nettsider og undersøke hvorfor en nettside er viktig for alle bedrifter – store og små – i 2020. I hovedsak fokuserer vi på nyoppstartede bedrifter, men mye av dette gjelder også for etablerte aktører som av ulike årsaker mangler nettside.

Fakta: 7 av 10 bedrifter overlever ikke

Som eier av en nyoppstartet bedrift er sjansen for overlevelse faktisk ganske liten. På SSB sine hjemmesider ser man at kun 29,8% av alle nyetablerte foretak fortsatt er aktive etter 5 år. Dette betyr at nesten 7 av 10 bedrifter ikke klarer seg.

Disse tallene kan virke litt skremmende, men bør ikke avskrekkende. Tvert i mot, frykten å feile kan være en viktig drivkraft i å holde seg på rett kjøl, selv i utfordrende tider.

For det ER fullt mulig å overleve som bedrift også i dagens marked, men det krever at man jobber hardt, og er nøye på å ta alle steg som er mulige for å oppnå lønnsomhet og etablere seg som en kjent aktør i sitt område.

Ett av disse stegene, er en nettside for din bedrift.

Myte: «Nettsider er kun for store bedrifter!»

Bedrifter i alle størrelser og bransjer kan dra nytte av å ha en nettside. I dag bruker de aller fleste nettsøk når de er på utkikk etter leverandører av tjenester/produkter de trenger, og må sjelden sjekke andre steder før de finner det de skal ha.

Gjør man f.eks. et søk på Google etter «gravemaskiner Kongsberg» finner man kanskje nettsidene til 3-4 bedrifter, men ikke Hermansens Gravemaskinutleie AS, fordi de ikke har skaffet seg nettside enda. Personen som gjorde søket vil da med stor sannsynlighet kun vurdere en av de 3-4 ande han fant, mens Hermansens Gravemaskinutleie ikke ble unnet en tanke engang.

Med andre ord: finnes man ikke på nett er det ikke sikkert folk er klar over at du finnes i det hele tatt!

Selv om du er selvstendig næringsdrivende, bør du ha en nettside dine kunder kan besøke deg på.

Myte: «Nettside er dyrt og er ikke verdt kostnaden!»

Dette er en myte som til dels har rot i virkeligheten. Det er ikke uvanlig at enkelte reklamebyråer gir tilbud på nettsider som starter på 10-20 000kr. Dette mener vi er for dyrt, særlig i dagens marked hvor nettsider er å regne som en grunnleggende del av det å eie bedrift – derfor tilbyr Ligosoft langt rimeligere løsninger, som inneholder moderne teknologi og design for å øke din synlighet på nett.

Og ja, en nettside ER definitivt verdt investeringen, fordi det raskt kan føre til flere salg for deg. En nettside omtales ofte som en slags digital selger som jobber for deg 24/7 – et sted på nett som alltid er åpent, hvor potensielle kunder kan besøke deg og finne ut mer om dine tjenester når det passer dem selv. Praktisk for kundene, effektivt for deg!

Myte: «Jeg trenger ikke nettside fordi jeg har side på Facebook eller andre sosiale medier.»

Synlighet på Facebook, Twitter, Instagram og andre sosiale medier er definitivt en svært viktig del å markedsføre bedriften sin på nett på. Men å kun ha profiler her og ikke en egen nettside, kan fort oppleves som litt useriøst av potensielle kunder.

En nettside med egen adresse, tilpasset design og innhold som er relevant for dine besøkende, styrker din bedrifts integritet på nett, og bedriftens generelle merkevare.

Sosiale medier bør heller anses som et supplement til nettsiden, hvor kunder enkelt kan nå deg direkte.

Sosiale medier er vel og bra, men det virker mye mer seriøst å ha en nettside for bedriften din også!

Myte: «Jeg trenger ikke nettside fordi jeg allerede har kunder regelmessig.»

Hvis du regelmessig har kunder og opplever god lønnsomhet, selv uten å være særlig synlig på nett, gjør du definitivt noe riktig på andre fronter. Allikevel må du spørre deg selv – er det nok? Fins det rom for å utvide?

En nettside som selger for deg hele tiden, også utenfor arbeidstiden deres, kan være det som løfter din bedrift fra «lønnsom nok» til noe langt større. Dessuten kan en nettside øke synligheten av din bedrift i kanaler du ellers har vært ganske anonym, og jo bredere omfanget av eksponering din bedrift er, jo større sjanse er det for å øke kundetrafikken.

Myte: «Jeg kan heller investere i en nettside når bedriften kommer ordentlig i gang.»

En nettside bør være noe av det første du ordner når du etablerer en bedrift! Det er en viktig, billig og effektiv måte å umiddelbart fortelle verden at «Her er vi, og dette driver vi med!», og vil jobbe for deg i bakgrunnen som et viktig ledd i markedsføringen av bedriften samtidig som du fortsatt er i etableringsfasen.

Man kan aldri markedsføre seg for mye, eller for tidlig, og hvis en potensiell kunde søker opp din bedrift på nett vil de kanskje se på deg som en mer seriøs aktør hvis du allerede har vært på nett en stund. Man velger jo gjerne bedrifter som har holdt på en stund fremfor helt nye, fordi man tenker at de med lengst erfaring også er best. Ved å ha en nettside oppe og gå over tid, svekkes inntrykket av «ny bedrift» raskere.

Myte: «En nettside er vanskelig å holde oppdatert og vedlikeholdt!»

Fra tid til annen vil kanskje nettsiden din trenge en liten oppdatering. Alle tekniske oppdateringer som er viktig for videre drift og generelt godt sikkerhetsnivå på nettsiden tar Ligosoft seg alltid av, uten at du trenger å foreta deg noe som helst.

Men ikke alle oppdateringer er tekniske. Eksempelvis kan det være at din bedrift nylig har endret adresse. Ofte må man da bruke tid på å kontakte leverandøren sin for nettsiden, og be de oppdatere informasjonen for deg. På alle Ligosofts nettsider er dette så lett som å logge inn, skrive inn den nye adressen og klikke lagre – så oppdateres den overalt på nettsiden!

Allikevel er det ofte ikke sikkert en nettsides innhold trengs å oppdateres i det hele tatt. Med mindre man endrer bedriftprofil fullstendig i etterkant av opprettelsen av nettsiden, er det sannsynligvis lite behov for å gjøre endringer på nettsiden.

En bloggpost i ny og ne kan derimot være lurt, da dette kan øke trafikken til nettsiden din betraktelig!

Myte: «Det er mye styr med å skaffe seg en nettside!»

Fra du sender en mail eller ringer Ligosoft direkte, til du mottar en ferdig nettside med eget domene og webhotell, tar det kun noen dager. Alt arbeid gjøres utelukkende av oss, med deg på laget for innspill på design og utforming. Med andre ord, det vil ikke kreve mye av din tid, og du kan være sikker på at vi tar oss av den tekniske biten og papirarbeidet på en effektiv og solid måte.

Våre løsninger er bygget for å være raske å sette opp, samtidig som vi ikke sparer på kruttet på funksjonalitet og moderne teknologi. Nettsidene leveres på vårt LsCore-rammeverk, hvis innebyggede SEO-løsning også sørger for å gi deg en reell fordel i konkurransen om å nå høyt opp i Google fra dag 1.

Når du har snakket med Ligosoft, er din del av arbeidet med å lage nettside for din bedrift så og si ferdig. Godt jobbet!

Er du fremdeles usikker på om nettside er noe du trenger, kan du gjerne kontakte oss for en uforpliktende og hyggelig prat. Alle bedrifter er forskjellige, med forskjellige behov, og dette tar vi selvsagt høyde for.

Vi vet å skape nettsider som er spesialisert for å nå ut til din målgruppe mest effektivt, uten at du betaler for mer enn det du trenger. Vi lager nettsider for alle, ikke bare de store gutta.

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *